NL 0341 456 806 - BE 02 513 7862 info@wishfulsailing.nl Facebook Twitter Google Algemene voorwaarden SGR HISWA

Even geduld aub!

Reisverslag Lefkas - Jacht charter Griekenland

Hieronder vindt je een reisverslag c.q route voorstel voor je zeilvakantie vanuit Lefkas. De gemiddelde dag afstanden vindt je vermeld en de route is een goede indicatie wat je op een 1 of 2 weekse zeilvakantie kan bevaren.

Aan boord vindt je alles voor navigatie. Zo zijn de meeste jachten uitgevoperd met GPS en veel jachten met een plotter. Daarnaast heb je zeekaarten van het gebied als wel de Pilot (aanvaarroutes, haveninformatie, foto's, baaien, voorziningen etc etc) tot je beschikking.

Offerte - Last Minutes - Prijzen - Reviews - Bel

Aanvragen jacht charter

Dag 1   Schiphol - Preveza

Vertrek van Schiphol naar Preveza, op het vaste land vlakbij Lefkas schiereiland (zie kaartje halverwege deze pagina). Op het afgesproken tijdstip stond de taxichauffeur welke door het jachtverhuurbedrijf was geboekt ons op te wachten. We reden via de brug over het Lefkas channel het eiland op, niet naar Nakiana wat wij hadden verwacht maar verder zuidelijk naar Perigiali. In de haven lag de Elan 36 voor ons klaar. De introductie en ontvangst waren een goed begin van onze zeiltocht, alles klopte en door de vooraf afgesproken prijs hadden we ook geen gedoe met afrekenen van de taxi.

Dag 2   Lefkas - Kalamos

Zondag was ik voor zeven uur wakker, ging aan dek en zag de zon achter de bergen in de verte opkomen. De lucht en het water waren licht grijs met oranje gekleurd. Ik pakte de camera om het vertrekmoment van de zeiltocht te fotograferen; het zag er veelbelovend uit.

Interieur van ons yachtKalamos haven Tussen de Kalamos en Kastos eilanden in.

Het lichten van het anker ging zonder problemen evenals het losmaken van de landvasten en het starten van de motor. Deze boot is beter dan het zeiljacht wat we de vorige keer huurde (GibSea 32), qua indeling maar zeker ook qua vaareigenschappen. We hadden weinig wind, nauwelijk één knoop zodat we naast de boot konden zwemmen. Daarna hebben we nog heerlijk 3 knopen gezeild en gemotord richting Kalamos. Aankomst was om 15.00 uur in Kalamos haven waar wij nog een goede plek konden uitzoeken. Na drieën wordt het namelijk in het hoogseizoen erg druk in de havens dus is het noodzakelijk vroeg te vertrekken en op tijd aan te komen. Het aanleggen ging goed en we kregen zelfs wat zelfvertrouwen. Kalamos is een leuke haven met voor de zeilers "Taverna George" en het dorpje heeft een bakker hoog tegen de berg op. Vers brood is vanaf half negen te koop.

Dag 3   Kalamos - Kastos

Vertrek Kalamos, gezwommen in een baai langs de kust van Kalamos en gesnorkeld. Er is weinig vis, maar het water is helder. Geluncht aan boord. Vertrek 12.15.

Ferry haven Poros op Kefalonia

Zwembaai onderweg tussen Poros en Eufimia

Goed gezeild: plotseling veel wind, 5-6 knopen. Zeilen gereefd. Door Steno Kálamou gevaren rond de zuidpunt van Kastos en in de baai bij de Marina haven geankerd voor en achter anker + landvast onder bouwmaterialen. Water helder. Aankomst 14.00 uur. Gegeten in restaurant Windmill met geweldig uitzicht over de eilanden. Kastos is helaas een dorpje in verval en het lijkt erop dat de jongeren zijn weggetrokken, behalve diegenen die in de zomermaanden wat kunnen verdienen.

Zeilvakanties Ionische zee - Lefkas - route plaatje

Dag 4   Kastos - Astakos

Vertrek Kastos, aankomst Astakos op het vaste land. Er stond een harde zijwaartse wind toen wij aankwamen. De boten die na ons kwamen hadden erg veel moeite met aanleggen zodat wij hen hebben geholpen. Erg druk met Griekse vakantiegangers. Veel winkeltjes in de straten. Tot drie uur 's nachts muziek, disco etc. De hele avond en nacht flanerende mensen langs ons achterdek. Leuk om een keer mee te maken, maar nachtrust: nee.

Dag 5   Astakos - Kefalonia (Poros)

Vertrek Astakos. Iedereen was nogal gaar van de rumoerige nacht. Vroeg op en vroeg weg voor de langste route naar Poros op Kefalonia (27 mijl). Erg mooi onderweg. Weinig wind af en toe, maar op het laatst wel wind. Op tijd in de haven van Poros, Kefalonia. Het was hier snikheet! Meer dan 35 graden. Dat merk je zo niet op het water. Toen we achter een drankje zaten kwam er nog een flottielje binnen met 11 boten Australiërs die allemaal nog een plekje zochten. Ondertussen kwamen er achtereenvolgens drie grote veerboten de haven in. Poros is de belangrijkste ferry port voor Kefalonia.

Eufimia

Tussen Ithaca en Kefalonia

Venetiaanse vuurtoren bij Fiscardo

's Avonds inkopen gedaan aan de boulevardkant (10 min. lopen over een mooi aangelegd wandelpad) en gegeten in visrestaurant tegen de berghelling met uitzicht op zee. Dit deel van de plaats is erg gezellig.
Eén ferry bleef 's nachts achter onze boot liggen met ronkende motor en dieselstank, die om 6.15 met vrachtauto's en bussen de haven weer uitvoer. De marina haven is duidelijk geen goede plek om te overnachten als je lekker wilt slapen.

Dag 6   Poros - Eufimia

8.00 uur. Een tweede ferry is met donder en geweld in de haven gekomen. Dan maar alvast opstaan voor de zeiltocht naar volgende bestemming op Kefalonia: Eufimia. Weer snikheet, brandende zon. Gezwommen in turkoois baaitje. Heerlijk de haren gewassen met douche op achterdek en vervolgens lekker koffie gedronken. Kefalonia is ongerept en mooi. Aankomst Eufimia: voldoende plek in de haven. Het aanleggen gaat steeds beter, we zijn een echt team aan het worden. Eenmaal aangelegd zagen we de eerste van de groep van 11 boten binnenvaren. Zij zijn ons gevolgd, dus wij waren ook hier weer goed op tijd binnen. Ca 15.00 is echt het beste.

Dag 7   Eufimia - Fiscardo

12.00 weggevaren richting Fiskardo. Na 5 minuten konden de zeilen al op. Goed gezeild. Af en toe schuin in de straat tussen Ithaka en Kefalonia. Fiskardo is mondain, een beetje té voor ons. Winkels met luxe artikelen, de terrassen zijn er om bekeken te worden in de hipste outfits, we vonden de mensen hier en ook het publiek onaardig.
Vanaf 21.00 uur 's avonds hebben we de opening van Olympische spelen gevolgd op groot flatscreen dat in de salon van onze buren (een gigantisch motorjacht met drie etages) hing en buiten goed zichtbaar was.

Dag 8   Fiscardo - Frikes op Ithaca

10.00 weggevaren naar Frikes op Ithaka. Erg leuk, niet te druk, meer iets voor ons dan Fiskardo. Ithaka is net als Kefalonia erg mooi, groen met heldere turkooizen baaien.
De haven van Frikes staat bekend om de valwinden en inderdaad spookte het er behoorlijk.
De meeste boten liggen langszij. Het ponton voor water en brandstof lag er gloednieuw en ongebruikt bij. Een deel was beschadigd. Het leek erop dat met de aanleg ervan niet goed op de wind-richting en kracht was gelet. De haven van Frikes beschikt over een klein steunpunt voor jachten, gelegen aan de kant van het dorp achter de terassen. Men heeft voor de ingang van de keuken een computer met de weersverwachting aan staan. Het raadplegen ervan kostte ons niets.

Dag 9   Harde wind

Onze geplande trip naar Kioni 2 mijl verderop ging niet door. Het was al zwaar weer gistern met harde windvlagen en we vonden het beter hier goed vast te liggen met alle extra lijnen. Vandaag dus niet gezeild, maar gelezen en een beetje geslapen na de rommelige nacht. De wind wakkerde aan tot 5-6. De vlagen (voorspeld 37 m/ph) waren ook niet mis. Velen bleven net als wij in de haven liggen. Vanavond zat de haven propvol, hier en daar 3-dubbel. Iedereen heeft hier dolfijnen gezien, behalve wij.

Dag 10   Frikes - Sivota (Lefkas)

Vertrek Frikes Ithaka 9.30 uur. Fijn gezeild, gezwommen bij Lefkas. Onderweg heel in de verte dolfijnen gezien. Aankomst Sivota, Lefkas. Opnieuw is het erg heet geworden. Siësta gehouden om de ergste hitte door te komen. Sivota ligt erg mooi in een baai met kleine strandjes. Aan de haven lijkt het een inland sea omdat de zee van hier uit niet zichtbaar is.

Dag 11   Sivota - Meganisi

Vertrek uit Sivota was spectaculair, net Sail Amsterdam; alle boten gingen gelijktijdig de zee op in de vroege zon.

Frikes - Ithaca

Een van de blauwe baaien bij Lefkas

Wegvaren uit Sivota

Aankomst westzijde Meganisi, voor de lunch aangelegd bij een prachtige baai met grot. Deze zijde van Meganisi is ongelooflijk mooi met al die witte rotsen en baaien. Het laatste stuk flink gezeild naar de noordpunt met de inhammen. In de baai van Ormos Abelike geankerd, boot vastgelegd met paalsteek aan een oude olijfboom. Aan boord gegeten onder een prachtige sterrenhemel.

Dag 12   Meganisi - Palairos

Vorige avond stukje op de kant gelopen om te zien of er taverna's waren. Hier hebben wij ontbeten, gedoucht en de haren gewassen. Meganisi lijkt geheel onbewoond bij de baaien maar er zijn om de bochten nog wel kleine taverna's te vinden. 's Nachts is het ongelooflijk stil en mooi. Overtocht naar het vaste land was kalm. Weinig kunnen zeilen. Aankomst Palairos op het vaste land.

Dag 13   Palairos - Meganisi

De zwembaai vlakbij Palairos was prachtig. Eindelijk konden wij snorkelen en vissen zien. Teruggevaren naar Meganisi waar ik mij vreselijk vergiste in de baai. De kustlijn vanuit zee lijkt nooit op wat je op de kaart denkt te zien. We hadden beter de GPS koers kunnen volgen. Toen wij in Vathi aankwamen was de haven smoordruk en een ferry was net bezig aan te leggen. We voeren naar de baai van dinsdag waar wij een bocht verder gingen liggen. Ook hier maakte ik de landvast met de paalsteek vast maar deze keer bevestigde ik het touw aan een flink rotsblok.
Met de bijboot gingen we naar de kant om te eten bij een taverna achter het strandje. Dat was ongeveer 5 minuten lopen.

Dag 14   Meganisi - Lefkas

De baai lag er prachtig bij zo in het vroege zonlicht en ik moest gewoon zwemmen op onze laatste dag. We legden aan de lange oostkant van Meganisi aan voor de lunch met zwemmen en snorkelen. Daarna met snelheidje van 1.5 knopen richting thuishaven gezeild.

Overnachting in de baai van Meganisi (Ormos Abelike)

Palairos haven

Ankerplaats Meganisi

Terug naar boven

Jacht charter? Deel deze pagina:

onze vermelding SGR
onze vermelding op www.keurmerk.info

Wethouder Jansenlaan 57, 3844DG Harderwijk | 0341 456 806 (Nl) of 02 513 7862 (Be) | info@wishfulsailing.nl